IFLA 2011 i Puerto Rico

Årets verdenskongress for bibliotekarer finner sted i Puerto Rico. 36 nordmenn deltar i følge generalsekretæren i Norsk Bibliotekforenings Hege Newth Nouri. Den formelle åpningen av kongressen skjer søndag, men lørdag var det diverse møter i ulike fagkomiteer samt et fellesmøte for de nordiske deltagerne.

Av Lars Egeland, direktør for Læringssenter og bibliotek ved Høgskolen i Oslo og Akershus

På rad og rekke ligger øygruppa Antillene fra Florida i nord til Venezuela i Sør-Amerika. Øygruppa  med Cuba, Jamaica, Haiti/ Den dominikanske republikken, Puerto Rico og de små Antillene med blant annet Trinidad og Tobago og Jomfruøyene, skiller Atlanterhavet fra Det karibiske hav.

Puerto Rico er et territorium  under USA. Øya ble “oppdaget” av Columbus som kom til området i nærheten av det som i dag utgjør hovedstaden San Juan. Det var en god havn som da fikk navnet “Den rike havna” – Puerto Rico. Seinere var det en kartograf som surra og likegodt ga hele øya navnet til den gode havna. Puerto Rico var en viktig mellomstasjon for spanjolene på veien mellom hjemlandet og Sør-Amerika. Den opprinnelige lokalbefolkningen ble drept eller døde av sykdom og erstatta med slaver hentet fra Afrika for å dyrke sukker og tobakk.

På attenhundretallet var det en sterk selvstendighetsbevegelse som også ville gi slavene fri. Bevegelsen ble slått ned, men førte til mer selvstyre i forhold til Spania. Etter den Spansk-amerikanske krigen i 1898 ble landet tatt av amerikanerne. Forholdet til USA har vært et politisk stridstema seinere med både væpna og politisk motstandskamp. I dag har selvstendighetstanken liten politisk oppslutning, diskusjonen står om hvorvidt Puerto Rico bør bli en amerikansk stat, eller være i sammenslutning med USA som i dag.

I 2005 ble Puertoricanerne kåret til verdens lykkeligste folk til tross for høy arbeidsledighet og en velstand som står langt tilbake for USA. Kanskje er det fordi folket er en smeltedigel av ulike kulturer. I motsetning til det noen tror, fører det ikke til konflikter. Tvert imot er det kanskje det som gjør puertoricanerne så lykkelige. Det er en tilbakelent stil.  I stedet for rasekonflikter lever folk godt sammen —  i alle sjatteringer — en herlig blanding av den opprinnelige urbefolkningen, spanske kolonister, andre europeere og  importerte slaver.

Konferansen starter med komitemøter og nordisk rådslag

Lørdag var det møter i de ulike IFLA-komiteene før de nordiske deltagerne samlet seg til rådslag lørdag kveld — etterfulgt av  vin servert av den finske delegasjonen som var ansvarlig for møtet og som inviterer til neste års IFLA-konferanse i Helsinki.  Dessuten har finske Sinikka Sipilä (t.h.) blitt valgt til President elect, det vil si at hun om to år overtar som IFLA-president.

Leikny Haga Indergård (t.v.) ble valgt som  ny leder av seksjon 33, Literacy and reading. Indergård har fartstid bak seg som leder av bibliotekdelen av ABM-utvikling. Etter nedlegginga ble hun overført til Nasjonalbiblioteket, men overtar som ny biblioteksjef i Bergen i slutten av september.

Heidi Kristin Olsen (t.h.) er for første gang på IFLA-møte. Hun er eneste nordiske representant i seksjonen for bibliotekforskning. Heidi jobber som bibliotekar ved Høgskolen i Vestfold, men  er en av fire deltagere i  førstebibliotekarprogrammet som drives av Læringssenter og bibliotek ved den nye Høgskolen for Oslo og Akershus. – Det er ikke så vanlig å ha jobb på “grasrota” for de som sitter i denne komiteen. Siste norske medlem var professor Ragnar Audunson fra bibliotekutdanninga ved Høgskolen i Oslo. “En av de andre komitemedlemmene spurte meg : Are you really working in av library,“ forteller Heidi.

Mette Henriksen Aas (t.v.) er med i ledelsen av Fagforbundet der hun  leder Seksjon for kirke, kultur og oppvekst. Forbundet stiller med tre deltagere på IFLA-konferansen som eneste fagforening. “Hvis ikke vi skulle være interessert i bibliotek, hvem skulle ellers være det, sier Henriksen. Tanken om å dele informasjon og kunnskap er tett knytta til arbeiderbevegelsens idealer, mener hun.  Dessuten er det slik at når mange Fagforbundsmedlemmer jobber i bibliotek, må vi være informert om hva som skjer internasjonalt innafor dette feltet. Det finnes få fagfelt som er så internasjonalt orientert som bibliotekområdet, mener Henriksen.

Tone Moseid (ex ABM-utvikling, nå bibliotekutdanninga ved Høgskolen i Oslo og Akershus) har vært valgt medlem av Governing Board i IFLA. Etter to år gikk hun nå ut, men ble valgt blant de avgående seksjonslederne som ny divisjonsleder for divisjon 3 i IFLA som handler om Library Services. Hun fortsetter derfor i Governing Board som eneste norsk medlem.

Bildet (t.v): Tone i glad passiar med Tord Høivik fra Høgskolen i Oslo og Akershus.

– – – –

Lars Egeland vil hver dag sende reisebrev fra IFLA 2011 i Puerto Rico til Bok og Bibliotek.