Utgave: 2/2020

Helse i hvert bibliotek

Tittelen til en informasjonsbrosjyre for foreningen fra i fjor var Bibliotekene redder verden! Det var ment litt i overkant, men jeg lar meg rive med. For hva er ikke et bibliotek? Bibliotek er kunnskap, kultur, møteplass og inkludering. Og bibliotek er helse.

Norsk bibliotekforening

Folkehelse er viktig, og barn og unges psykiske helse bekymrer oss. I prosjektet Pusterom lyktes Horten bibliotek med å lage en stressfri plass hvor ungdom kunne være sammen uten å føle press til å kjøpe noe eller prestere noe. Biblioteket samarbeidet med andre aktører i kommunen og er nå i gang med et nytt kommunalt helseprosjekt for barn og ungdom; Spill for helsa. I Tromsø har biblioteket hatt bokprat med unge asylsøkere som helsefremmende og terapeutisk prosjekt. Prosjektet [Stærkere] Psykisk helse for barn og unge, også i Tromsø, tok gjennom litteratur utgangspunkt i barn og unges forhold til psykisk sykdom, enten med tanke på egen sykdom, hvordan støtte venner som sliter eller leve med foreldre som har psykiske problemer.

Undersøkelser viser at medisin, helse og sykdom topper tema som befolkningen lurer på. Folkehelseinstituttet har siden 2015 arbeidet med prosjektet Folkebibliotek fremmer folkehelsehelse. Målet for prosjektet er å vise folkebibliotek som en arena for kunnskapsdeling og formidling av helseinformasjon. Det viser også hvordan folkebibliotek kan være en viktig samarbeidspartner lokalt for alle som jobber for bedre helse i befolkingen.

Helsebibliotket.no ble årets bibliotek tilbake i 2011. Ideen bak dette digitale biblioteket er at man gjennom nasjonale lisenser tilbyr helsepersonell og oss andre god og pålitelig medisinsk informasjon. Regjeringen legger opp til et kunnskapsløft for alt helsepersonell. Ikke bare universitetssykehus med store ressurser, men også sykehjem, hjemmetjenesten og andre kommunale helsetjenester skal jobbe kunnskapsbasert. Helsebiblioteket.no gir tilgang til kostbare databaser og forskningsartikler uavhengig av kommunale budsjetter.

Jeg glemmer ikke et hjerteskjærende foredrag på IFLAs kongress i 2017 hvor to sykehusbibliotekarer fra Gøteborg fortalte om jobben med svært syke barn. Det å selv kunne velge den boka de skulle lese fra, var en av de få ting barnet selv kunne bestemme. Alt annet var bestemt av andre, undersøkelser, operasjoner, sprøyter og medisiner. Høytlesingen ga også ro og tanke for noe annet enn egen sykdom. Jeg blir glad og imponert over bibliotek.

Ann Berit Hulthin

Generalsekretær av Norsk Bibliotekforening

(Lederen er denne gangen skrevet av generalsekretær, da i skrivende stund ikke er klart hvem som skal skrive leder for medlemssidene våre framover.)