Utgave: 4/2023

Pauserommet

ESPEN IVERSEN står bak spørsmåla her på Pauserommet. Han har gull frå Quiz-OL 2021 og Junior-NM 2009, er medforfattar på ei rekke quiz-bøker, har ti års fartstid i Bibliotekforeininga (tidlegare), og like mange år som quizmaster.

Spørsmål

1. Hva heter den første boka (1997) i Jo Nesbøs krimserie om Harry Hole?

2. Hva heter hovedstaden i Kosovo?

3. Hvilket band er Stevie Nicks mest kjent for å synge i?

4. Hvilken adresse holdt Eli, Jarl, Terje og Raffen til på?

5. I hvilken by skrev Henrik Ibsen stykkene Peer Gynt (1867), Et dukkehjem (1879) og Gengangere (1881)?

6. Hva heter realitystjernen som ble utnevnt til justis- og beredskapsminister i Norge i oktober 2021?

7. Hva het den siste keiseren av Etiopia?

8. Hva het sør-afrikaneren som vant Nobels litteraturpris i 1991?

9. Hvem spilte tittelrollen i Rambo-filmene?

10. Snow er verdens mestselgende ølmerke. Hvilket land selges merket primært i?

11. I hvilken måned feires Ada Lovelace-dagen?

12. Hva er det offisielle navnet til nasjonalbiblioteket i USA? Det ligger i Washington DC.

DU FINN SVARA PÅ:

bokogbibliotek.no/svar

Ledetråden

Kryssordforfatter: Øyvind Svendsen

Løsningsordene er titler på tre av bøkene til Ruth Lillegraven (bildet). Send dem til kryssord@bokogbibliotek.no og bli med i trekningen av Bok & bibliotek-koppen. Lykke til!

Løsningen på kryssordet i nr 3-2023: «GOD GRUNN TIL Å ARRANGERE DEBATT I BIBLIOTEK».