Utgave: 2/2020

Klipparkivet

Klipp

Kulturhistoriske skatter på Nasjonalbiblioteket

Noen av de viktigste og mest spektakulære objektene fra norsk kulturhistorie vil bli å finne i Nasjonalbibliotekets faste utstilling Opplyst. Glimt fra en kulturhistorie, som ble åpnet av Kronprins Haakon 27. februar. Kultur- og likestillingsminister Abid Raja holdt tale på feståpningen, og Karpe møtte nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre. Det har tatt fem år fra Sira Myhre lanserte de første planene om utstillingen til den nå står klar. Av de 500 objektene som i utgangspunktet ble foreslått, har 30 fått plass i utstillingen. «Det har vært litt av en utfordring å velge ut så få objekter fra en samling som rommer store deler av det som er utgitt i Norge fra 1100-tallet og fram til i dag. Det vi står igjen med, er noen av norsk kulturhistories mest spektakulære, unike og betydningsfulle objekter», sier Sira Myhre i en pressemelding..

Pris til fantasy-forsker

Lykke Harmony Alara Guanio-Uluru ved Høgskolen på Vestlandet er mottaker av Kari Skjønsberg-prisen 2020 for sin forskning på barne- og ungdomslitteratur. Juryen skriver: «Vinneren av Kari Skjønsberg-prisen 2020 vakte oppsikt i barnelitteraturforskningen da hun i 2015 publiserte boka Ethics and Form in Fantasy Literature. Tolkien, Rowling and Meyer. Med denne boka, som var utviklet videre fra doktoravhandlingen Best-Selling Ethics fra 2013, om etiske aspekter ved Ringenes herre-trilogien og Harry Potter-bøkene, markerte hun seg på høyt nivå i internasjonal barnebokforskning. I studien sin løfter hun fram litteratur som er blitt nedvurdert i akademiske miljø, og viser hvordan denne litteraturen gjennom en ofte rik og kompleks estetisk struktur forteller oss noe viktig om etikk og livsverdier i vår tid.» (Pressemelding)

Avlyste SIAN-møte på Deichman

Organisasjonen Stopp Islamiseringen av Norge (SIAN) fikk opprinnelig tillatelse til å leie lokaler på Deichman Majorstuen for å gjennomføre sitt årsmøte. Dette fikk mye oppmerksomhet i sosiale medier, som førte til at møtet ble avlyst. Deichman skrev følgende i en pressemelding: «De sikkerhetsmessige hensyn, både for lånerne og for SIAN, tilsier at det ikke er forsvarlig å opprettholde møtet hos oss. Det planlagte møtet skulle holdes i meråpen tid, og de siste dagers offentlige diskusjon har ført til at vi vurderer risikoen for uønskede hendelser og følelsen av utrygghet for våre lånere som høy. Vår prinsipielle holdning står fast: Alle organisasjoner skal likebehandles når det gjelder forespørsler om bruk av biblioteket, det gjelder uavhengig av om biblioteket deler organisasjonens verdigrunnlag så lenge ytringer i bibliotekrommet er innenfor norsk lov.»

Nordisk råds litteraturpris 2020

13 nordiske romaner, noveller og diktsamlinger er nominert til Nordisk råds litteraturpris 2020. Vinneren offentliggjøres i oktober under Nordisk råds prisutdeling i Reykjavík. Fra Norge er Den gode vennen av Bjørn Esben og Vi er fem av Matias Faldbakken nominert. Nordisk råds litteraturpris har blitt delt ut siden 1962 til et skjønnlitterært verk som er skrevet på et av de nordiske språkene. Det kan være en roman, et drama, en diktsamling, en novellesamling eller en essaysamling som oppfyller høye litterære og kunstneriske krav. Hensikten er å øke interessen for det nordiske kulturfellesskapet og det nordiske miljøsamarbeidet samt å anerkjenne framstående kunstneriske og miljømessige innsatser.

Siktet for drap etter bibliotekbrann

To brannmenn omkom da de forsøkte å slukke en brann på et offentlig bibliotek i California. Nå er 13-åringene som mistenkes for å ha startet brannen, siktet for drap. De to guttene ble pågrepet etter å ha blitt sett løpende fra stedet. «Etterforskningen ledet oss til to 13 år gamle lokale innbyggere som har vært fast bestemte på å starte denne brannen», sier politisjef Eric Korutil til avisen Sacramento Bee. De to guttene skal nekte å ha noe med brannen å gjøre, og sitter fengslet inntil videre. Siden guttene er under 14 år gamle, kan de etter nylige lovendringer ikke rettsforfølges på samme måte som voksne, skriver The Washington Post.

Ole Ivars byr opp til dans i gamle Deichman

Det gamle hovedbiblioteket på Hammersborg stengte dørene for godt 30. desember etter 86 års drift som hovedbibliotek. I januar ble det kjent at PR- og kommunikasjonsbyrået The Oslo Way skal drifte det tidligere hovedbiblioteket fra mars og ut juni. Utover våren blir det afternoon tea på 17. mai, korsang med Birkelunden mannskor, klubbkonseptet Silent Disco Club og DJ-kvelder. Det blir også flere live podkast-sendinger, og noen lukkende arrangementer for ulike eventer og konferanser. 21. mars blir det konsert med dansebandet Ole Ivars, sammen med Bjørns Orkester.

Jon Fosse kan vinne internasjonal pris

Jon Fosse er nominert til Den internasjonale Man Booker-prisen for første band i Septologien, Det andre namnet som kom ut i fjor haust. Prisen er ein av verdas mest prestisjefylte litterære prisar og vert delt ut til den beste skjønnlitterære boka omsett til engelsk i fjor. Vinnaren vert kåra 19. mai. Prisen er på 60 000 pund. Tidlegare har berre ein annan norsk forfattar vore nominert til denne prisen: Roy Jacobsen for De usynlige. Septologien er eit suggererande og storslått romanverk om kva kunst er, om Gud, alkoholisme, vennskap og tida som går.

Slik var 2019 for Ringerike biblioket

Med prosjektmidler fra Nasjonalbiblioteket og bevilgning fra kommunestyret kunne Ringerike bibliotek feire bokåret 2019 med hele 170 arrangementer for både barn og voksne. Også utlånet var det fart i: over 84.000 lånte bøker, ebøker og andre medieenheter. Det utgjør 2,8 lån per innbygger. Topplista over utlånte bøker for voksne domineres av krim, men helt på topp troner Lars Myttings Søsterklokkene. Ringerikes barn har lagt sin elsk på Kibuishis grafiske romaner, som alene står for de fire mest utlånte titlene fra barneavdelingen.