Enger-utvalget lagt dødt

{jcomments on}Da Siv Jensen entret podiet med sitt “Morna, Jens!”, fryktet jeg hva Fremskrittspartiet med sin tro på økonomisk liberalisme kunne finne på i forhold til bibliotekene. Brukerbetaling, kalkulatorbaserte sentraliseringstiltak, filialdød – var noen av stikkordene som dukket opp. Men Fremskrittspartiet fikk ikke kulturministeren, og statens direkte innflytelse på bibliotekutviklingen i kommunene er tross alt begrenset. Altså ingen grunn til frykt? Eller?

Bibliotekene eies av kommunene, og staten må bare se å holde fingrene av fatet, er en holdning som sitter dypt i det desentraliserte landet vårt. Med Thorhild Widvey (H) har vi fått en kulturminister som helt klart ikke vil forsøke å legge seg opp i hvordan kommunene vil bruke sine penger. Widvey sa på pressekonferansen hvor hun presenterte det blå-blå budsjettillegget, at bibliotek ville bli et satsingsområde framover – men uten direkte innblanding fra staten, for kulturen skal i god konservativ ånd vokse fritt som en plante uten innblanding av en statlig overgartner.

Ideen kan virke besnærende, men jeg tror ikke på den når det gjelder bibliotek. Enger-utvalget viste tidligere i år at bibliotekene har vært en kommunal budsjettaper i 10 år. Det står så ille til, mente utvalget, at tiden igjen er moden for å vurdere statlige støtteordninger til bibliotekene, slik vi hadde noen av for ikke altfor mange år siden.

Jeg har spurt statssekretær Knut Olav Åmås (H) – se side 7 i Bok og Bibliotek nr. 6/2013 – om statlig støtte til biblioteksektoren kunne være noe for den nye regjeringen. Kunne man for eksempel tenke seg en statlig tilskuddsordning til bokbusser? Nei, svarer Åmås. Hva med statlig støtte til bibliotekbygg? Nei, svarer statssekretæren igjen.

Regjeringens styrking i år er penger via Nasjonalbiblioteket til støtte for bibliotekene som offentlige debattarenaer – eller små litteraturhus, som noen velger å kalle det

“Jeg håper vår nasjonale stimulering av folkebibliotekene som møteplass og debattarena også vil inspirere kommunene til å satse friskt på sine biblioteker,” sier Åmås til Bok og Bibliotek.

Og her står vi i dag, uten garantier, kun med statssekretærens håp. Det er selvsagt flott at regjeringen har bevilget 12.1 millioner til å styrke bibliotekene som debattarena. Men i realiteten har regjeringen samtidig demonstrert hvor enkelt det var å skyte ned de forventningene som ble vekket ute i bibliotekene og i Bibliotekforeningen – da Engerutvalget i vår foreslo et løft som gikk langt videre enn å styrke bibliotekenes funksjon som litteraturhus.

– Odd Letnes, redaktør