Fritt Ord-støttet-arrangement 27. februar 2020 om krig og forsoning. Trude Teige og Gaute Heivoll i samtale med Steinar Nielsen (t.h.).

Disse har fått Fritt ord-støtte til arrangement om sakprosa

For 16. år på rad gir Fritt ord tilskudd til litteraturformidling i bibliotek. 76 bibliotek søkte, og 40 av dem får støtte til arrangementer om norsk sakprosa.

Årets støttebeløp er på til sammen 2 395 000 kroner – det nest høyeste siden Fritt Ord begynte med bibliotekutlysninger i 2008, skriver Fritt ord på nettsiden sin.

– Mange prosjekter i år presenterte konkrete serier med arrangementer knyttet opp mot nye norske sakprosautgivelser. Andre la vekt på en avgrenset tematikk, for eksempel helse, klima, norsk-jødisk historie og «woke». Men kunstig intelligens er det temaet som går mest igjen i bunken, forteller Oskar Kvasnes i Fritt ord.

Lukket religiøsitet, bærekraft, mat og identitet

En kjapp opptelling i Bok & bibliotek-redaksjonen viser allikevel at færre enn en av fem søknader handler om KI. Så iderikdommen rundt i norske folkebibliotek er frodig og mangslungen. I Sandnes blir det for eksempel temakveld om lukkede religiøse miljøer. Sandefjord folkebibliotek planlegger en foredragsrekke om «Trøyst og berekraft», Hammerfest bibliotek får støtte til prosjektet «Finnmark: Kem e vi?», mens Lom folkebibliotek spør: «Kva er eit berekraftig kosthald, og kven skal vi tru på?».

Full oversikt over alle årets støttemottakere finner du til slutt i saken.

Fikk professorhjelp til søknadsskriving

Kristin J. Havstad. Foto: Mona Hauglid

Arendal bibliotek er en annen av de 40 som kan glede seg over friske arrangementsmidler i dag.

– Vi har fått penger til et prosjekt om kunstig intelligens, forteller fagleder arrangement Kristin J. Havstad til Bok & bibliotek.

Søknaden skisserte tre arrangement med forfattere som har skrevet om temaet, forteller hun. Professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder Morten Goodwin har vært med å skrive søknaden. Han skal også være innleder og ordstyrer på to av arrangementene.

LES  OGSÅ

Botts, AI, litteratur og kunst – hvor skal dette ende?

Scenesamtale på Drammen bibliotek med Morten Goodwin i panelet.

– Vi sender inn søknad hvert år, forteller Havstad.

De fire siste årene har de også fått penger

– Det er supert å kunne tilby gode kvalitetsarrangement som er litt smale, sier Havstad, og forteller at de bestandig finner noen å samarbeide med.

– I 2022 gjennomførte vi en arrangementsrekke om ytringsfrihet sammen med voksenopplæringa. Og nå i år gjennomfører vi tre arrangementer med tema «Flukt» i samarbeid med Norsk forfattersentrum Sørlandet. Samarbeid løfter oss til å lage bedre arrangementer som når bredere ut.

Koster å følge loven

I Risør samarbeider biblioteket med NRK-veteranen Steinar Nilsen om en arrangementsrekke som de har kalt «Kunstig intelligens, kan den temmes?»

LES OGSÅ

Steinar Nielsen: Biblioteksjefen som redaktør

For biblioteksjef Anita Vestervik er pengene fra Fritt ord alfa og omega.

– Det å kunne få midler til samtale og debatt har vært helt avgjørende, sier hun.

I 2018 samarbeidet biblioteket for eksempel med Aktive fredsreiser om den Fritt ord-støttede arrangementsrekken «Kjør debatt – tendenser i vår tid».

– Vi er helt avhengige både av samarbeid og penger, sier biblioteksjefen som i år for første gang har fått et eget arrangementsbudsjett.

Vi er helt avhengige av et arrangementsbudsjett for å kunne følge lovenBiblioteksjef Anita Vestervik

– Det er så deilig! Nå har vi endelig friheten som trengs for å kunne være selvstendige og oppfylle kravene bibliotekloven stiller om samtale og debatt og å være en møteplass. Kultur koster. Vi må kunne betale honorarer og dekke utgifter ved arrangementer, men de skal være gratis for brukerne. Derfor er vi helt avhengige av et arrangementsbudsjett for å kunne følge loven.

Om utlysningen

Hvert år siden 2008 har Fritt Ord utlyst midler til formidling av litteratur på bibliotekene. Formålet med utlysningene er å styrke bibliotekene som formidlingsarena og å vekke interesse for lesing og litteraturdebatt, stimulere til nyskapende formidling av språk og litteratur, og å styrke folkebibliotekene som formidlingsarena.

Forfatter Nina Lykke i samtale med Anita Vestervik (t.v.) i Risør bibliotek 4. mai 2023. Foto: Risør bibliotek

De støttede prosjektene formidler litteratur blant annet gjennom debatter, foredrag og forfattersamtaler. Noen utlysninger er tematiske. I 2022 var temaet krig og flyktningkrise, i 2021 ytringsfrihet og i 2020 økonomi.

Fritt Ord har mottatt 1129 søknader til de 15 foregående utlysninger og innvilget til sammen 30 mill. til 583 utvalgte prosjekter.

Bevilgninger i Fritt Ords bibliotekutlysning 2023: Ny norsk sakprosa

• Arendal bibliotek
    Mennesket, maskinene og morgendagen – kunstig intelligens, kr 60 000
  • Asker kommune