Utgave: 2/2020

Deichman Bjørvika – fra tegnebord til innflytting

Deichman Bjørvika skulle etter planen ha åpnet 28. mars. På grunn av coronaviruset utsettes åpningen i første omgang til etter påske.

Bibliotek

Arkitektmøte

Selv om Deichman selv ikke er byggherre for det nye hovedbiblioteket (den rollen innehar det kommunale foretaket Kultur- og idrettsbygg Oslo KF), sikret bibliotekets folk seg tidlig direkte tilgang til arkitekter og interiørarkitekter. Målet var å sikre at bygningen skulle bli utformet utfra behovene til dagens og morgendagens bibliotekbrukere – behov som ville være langt bredere og mer omskiftelige enn det de fleste da forbandt med et bibliotek.

Gjennom flere intense samarbeidsmøter sikret arkitektene og Deichmans folk at det nye hovedbiblioteket blir et bibliotek for menneskene og for framtiden.

Bygging

Det tok lang tid før Oslos nye hovedbibliotek fant sitt hjem. I 2001 var planen at biblioteket skulle ligge på Vestbanen og Nasjonalmuseet i Bjørvika, men i 2009 byttet Regjeringen og Oslo kommune tomter. Samme år vant Lundhagem og Atelier Oslo arkitektkonkurransen for det nye hovedbiblioteket med bidraget Diagonale.

Den 29. januar 2014 ble første spadetak tatt, og Deichman Bjørvika begynte endelig å reise seg.

Grunnsteinsnedleggelse

Den 3. februar 2017 la ordfører Marianne Borgen og byrådsleder Raymond Johansen ned grunnsteinen til Deichman Bjørvika sammen med barn fra Oslo. Grunnsteinsskrinet inneholder en rekke gjenstander, de fleste av dem valgt ut av elever fra Smestad skole og Karlsrud skole. I skrinet ligger blant annet et over 100 år gammelt bokmerke fra Det Deichmanske Bibliothek, et bibliotekkort fra dagens Deichman, brev og tegninger fra skoleklassene, pluss bøker, spill, filmer og en iPad.

Lars Saabye Christensen leste opp prologen han hadde skrevet til hovedstadens nye hovedbibliotek. Et lite utdrag:

I biblioteket kan du si hva du vil bare du snakker lavt Det er også sagt, like stille og bestemt: det er her du senker stemmen og løfter sjela Og alt som du låner og leverer tilbake kan du beholde
Når du kommer ut fra biblioteket er du god som ny.

Utflytting fra Hammersborg

Til sammen har Deichman tatt med seg 450 000 bøker og andre medier fra det gamle hovedbiblioteket på Hammersborg til Deichman Bjørvika. De gamle magasinene på Hammersborg huset 80 prosent av samlingen, og var ikke tilgjengelige for publikum.

På Deichman Bjørvika får lånerne selv utforske hele samlingen, både i fritt tilgjengelige kompaktmagasiner og ute i bibliotekrommet, hvor de spiller sammen med resten av det mangfoldige tilbudet.

Første arbeidsdag

Mandag 6. januar kunne biblioteksjef Knut Skansen ønske de Deichman-ansatte velkommen til første arbeidsdag i Bjørvika. Kulturbyråd Rina Mariann Hansen, administrerende direktør for Kultur- og idrettsbygg Eli Grimsby og forfatter Vigdis Hiorth var også med på å markere anledningen.

I månedene som er gått siden da, har de ansatte jobbet hardt med å stille opp bøker og lære seg det nye biblioteket å kjenne.

Barnas flyttebyrå

Den 16. januar 2020 hjalp 1000 skolebarn til med å flytte 6000 bøker fra det gamle hovedbiblioteket på Hammersborg til Deichman Bjørvika. De ble tatt imot av kronprinsesse Mette-Marit og danset BlimE-dansen sammen med Selma fra NRK Super.