BiblioteGoogle

– Folkebibliotekene har ikke ressurser til å konkurrere kortsiktig med Google. Nasjonalbiblioteket satser på bevaring i et tusenårsperspektiv.

INTERNETT Dette var Roger Jøsevolds reaksjon på Google-trusselen under Teknologirådets debattmøte Hvem har makten på Internett? 14 desember. "Kan Google bli det nye folkebiblioteket?" var et av spørsmålene panelet måtte ta stilling til. Som biblioteksektorens alibi falt det da på Nasjonalbibliotekets nestleder å svare på det nærliggende motspørsmål fra salen: – Kan folkebiblioteket bli det nye Google? Men Jøsevold var mest opptatt av langsiktig arbeid og bevaring uavhengig av endrede formater. – I tillegg har vi jo det fysiske bibliotek, et område Google ikke kan konkurrere på, sa han.

Espen Andersen fra BI var imidlertid ikke fornøyd, og mente sektoren må melde seg på fremtiden jo før jo heller. – Hvis bibliotekene kan tilby noe som er bedre enn Google, vil folk bruke det, var hans budskap. Gisle Hannemyr fra Universitetet i Oslo uroet salen med at Google ikke nødvendigvis trenger å ha en politisk bevisst agenda slik mange frykter, det vil likevel ligge politikk innbakt i algoritmer ganske enkelt fordi alle beslutninger man tar har konsekvenser. Hva vil skje med norsk kultur i skyggen av amerikansk kulturimperialisme i denne sammenheng, og kan bibliotekenes tilbud være en motvekt?

Ny verden
Google book search  har rystet både bibliotekarer og bokbransje. I samarbeid med flere bibliotek er Google i full gang med å digitalisere bøker og gjøre dem søkbare, om foreløpig ikke lesbare, på Internett. Forlagsbransjen var etter lanseringen ikke sent ute med å saksøke Google. – Forleggere og forfattere er bare ute etter å få sin del av kaka men det kan de glemme, de har ikke makt til å stoppe denne utviklingen, sa Hannemyr. Han undret seg også over hvorfor ingen har stilt spørsmål ved Googles virksomhet tidligere. – Søkemotorene fungerer i utgangspunktet ved å ta en kopi, og dette er kun mulig ved hjelp av massive opphavsrettsbrudd, kunne han fortelle. – Motstand mot søkbarhet skyldes ekspertenes redsel for å miste sin legitimitet, sa Espen Andersen. – Litteratur kommer til å bli søkbart, ferdig med det. Over tid kommer også mer og mer innhold til å ligge i fulltekst på nettet, de fleste innholdsprodusenter har nemlig større interesse av å bli lest enn inntekter. På et eller annet tidspunkt må vi slutte å våse og komme over i en ny verden, formante han.

Ny balanse
Hannemyr og Andersen fikk motstand fra Per Christian Opsahl fra Forleggerforeningen og Hans-Petter Fuglerud fra Kopinor. – Spørmålet er ikke om opphavsretten vil overleve på Internett men heller om Internett vil overleve opphavsretten, sa Fuglerud. – Opphavsretten er robust og fleksibel og har overlevd det meste, fortsatte han, til lattersnøft fra Andersen. Opsahl kunne på sin side fortelle at forleggerforeningen slett ikke føler seg redde men derimot har invitert Google til møte, uten at dette imponerte verken Hannemyr eller Andersen. – Eksemplarsalg er på vei til å bli historisk. Det fins andre forretningsmodeller som kan fungere bedre, eksempelvis webpublisering, spådde Hannemyr.

Jøsevold roet ned med kveldens mest prosaiske holdning til temaet opphavsrett: – En ny balanse vil oppstå etter rystninger i etablerte strukturer. Dette er det samme som alltid skjer…

SIK

Ja visst gör det ont
Googles motto er ”Don’t be evil”, noe som umiddelbart får de fleste til å mistenke Google for å være ondskapen inkarnert. Googles siste anti-onde forsøk på å innynde seg hos bibliotekarstanden er et eget nyhetsbrev fra sitt "Library Partnership Team", der det skrives: Librarians and Google share the same mission: to organize the world´s information and make it universally accessible and useful. The goal of this newsletter is to highligt ways we can work together to fulfill that mission for patrons, students and users.” I det første nummeret avsløres svaret på det mest spurte spørsmålet fra bibliotekarer: hvordan rangerer Google treffresultatene sine? (inkludert praktiske øvelser for bibliotekarstudenter). Skummelt!
URL: www.google.com/newsletter/librarian/librarian_2005_12/newsletter.html