Norsk bibliotekforening

IFLA WLIC Dublin

IFLAs verdenskongress er i 2020 lagt til Dublin, 15.-21 august. Seminarene er varierte og konferansen har utstillere, posters og bibliotekbesøk. Sjekk ut alt om konferansen på www.2020.ifla.org. Norsk Bibliotekforening vil være ansvarlig for en egen samling for de nordiske deltakerne lørdag kveld, såkalt Nordic Caucus.

Skolebibliotek inkludert i innkjøpsordningene

Kulturrådet har satt i gang en prøveordning hvor skjønnlitteratur, sakprosa og tegneserier for barn og unge sendes ut til 200 skolebibliotek over hele landet. 509 søknader kom inn til Kulturrådet. Skolebibliotekenes behov for bøker og entusiasmen til de ansvarlige søkere har vært overveldende ifølge Kulturrådet. Det ser med andre ord ut til at denne prøveordningen vil treffe godt.

Forbundet Kultur og Information

Bibliotekarforbundet i Danmark har skiftet navn. Forbundet har mange medlemmer med andre titler enn bibliotekar, som f.eks. informasjonsspesialist og kulturformidler. Derfor ønsket man et navn som gjenspeilet medlemmenes arbeidsområder i stedet for tittel.

Støtte til ny lesepolitikk

På initiativ fra Norsk faglitterær forfatter og- oversetterforening (NFFO) er Norsk Bibliotekforening med på en oppfordring til Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet om en ny handlingsplan for lesing. Oppfordringen argumenterer for hvordan å lese norsk er språkbevarende og –utviklende, viktigheten av å videreføre eksiterende lesetiltak, styrke skolebibliotek og at det er behov for mer kompetanse og statistikk om lesing.

Anne Kristin Undlien

Biblioteksjef i Kristiansand og tidligere styremedlem i Norsk Bibliotekforening sitter fra i år i faglig utvalg for litteratur i Norsk Kulturfond. Utvalget behandler søknader om støtte til prosjekter, produksjon, formidling og driftstilskudd.

Har du byttet e-postadresse?

Er du medlem av Norsk Bibliotekforening og har byttet epostadresse? Gi oss beskjed på nbf@norskbibliotekforening.no.