Utgave: 3/2023

Pauserommet

ESPEN IVERSEN står bak spørsmåla her på Pauserommet. Han har gull frå Quiz-OL 2021 og Junior-NM 2009, er medforfattar på ei rekke quiz-bøker, har ti års fartstid i Bibliotekforeininga (tidlegare), og like mange år som quizmaster.

Spørsmål

Speed Bump trykt med løyve frå Dave Coverly.
DU FINN SVARA PÅ: bokogbibliotek.no/svar
  1. Hanne Wilhelmsen og Selma Falck er figurer skapt av hvilken norsk krimforfatter?

2. I hvilket fylke ligger kommunene Froland, Bykle og Åseral?

3. Hva er artistnavnet til musikeren Stefani Joanne Angelina Germanotta?

4. Eva, Noora, Isak og Sana var hovedpersoner i hver sin sesong av hvilken norsk tv-serie?

5. Hvilken komponist sto bak operaene La Traviata (1853) og Aïda (1871)?

6. Hva står forkortelsen NATO for?

7. Fra hvilket år til hvilket år satt Arbeiderpartiets Thorbjørn Jagland som statsminister?

8. Hva het kapteinen på undervannsbåten Nautilus i Jules Vernes litterære univers?

9. I hvilken film fra 2004 spiller Ryan Gosling og Rachel McAdams ekteparet Calhoun?

10. Hvilken fisk låner navnet sitt til den typen skyer som på latin heter Cirrocumulus?

11. Hvilken Haakon krediteres for å ha innført Deweys desimalklassifikasjonssystem i Norge?

12. Hvilket tidligere navn på Ho Chi Minh-byen brukes fortsatt, og er en del av tittelen på en kjent musikal?

Ledetråden

Kryssordforfatter: Rolf Bangseid

Send løsningen (den markerte setningen) til kryssord@bokogbibliotek.no og bli med i trekningen av Bok & bibliotek-koppen. Lykke til!

Løsningen på kryssordet i nr 2-2023:

«På vei til Kviteseid folkebibliotek».