Utgave: 2/2020

NBF Nord møtes på Skype

I tillegg til sekretariatet som holder til i Universitetsgata i Oslo og et hovedstyre, har Norsk Bibliotekforening ulike regionslag som dekker hele landet. NBF Nord er et av dem. Bli bedre kjent med oss!

Kjell Gunnar Nilsen er leder for NBF Nord
Norsk bibliotekforening

Regionslaget nbf nord dekker hele Nord- Norge. Vi har ca. 145 institusjonsmedlemmer og 150 personlige medlemmer. NBF Nord har årsmøte hvert annet år. Styreleder velges for to år, mens faste styremedlemmer velges for fire år. På den måten sikrer vi kontinuitet slik at hele styret ikke byttes ut samtidig. Vi har styremedlemmer fra hele Nord-Norge, fra Mo i Rana til Vadsø, samt på tvers av ulike bibliotektyper.

Styret består per i dag av:

Kjell Gunnar Nilsen, leder

Jørgen Betten, nestleder

Gertti Mändla, sekretær

Kari Brenden-Bech, kasserer

Aud Tåga, Terje Håkstad og Melissa Solvang er også styremedlemmer.

I tillegg er det seks varaer til styret.

For oss er det viktig med bred sammensetning både geografisk og faglig. Det gir styret nettverk og kompetanse til å drive bredt bibliotekpolitisk arbeid.

Biblioteksektorene blir i økende grad mer ulike. NBF Nord jobber for å få til tettere samarbeid mellom de ulike biblioteksektorene for å motvirke denne tendensen.

Skypemøter eller på telefon

Med styremedlemmer på tvers av (bokstavelig talt) halve landet, møtes vi ikke ansikt til ansikt så ofte. Styret har månedlige møter på Skype eller telefonkonferanse. Styremøtene har saksliste der øverste og viktigste sak på hvert styremøte er «Nytt fra din region». Det er utfordrende å ha oversikt over biblioteksituasjonen i en stor region, og møtepunktet gir oss mulighet til å følge opp saker kontinuerlig.

På møtene fordeler vi arbeidsoppgavene etter region, skriver om de sakene som krever det og legger dem ut i Basecamp (kommunikasjonsverktøy) slik at alle kan lese gjennom og korrigere.

Den største utfordringen i styrearbeidet er kanskje geografien. Det er langt fra Mo i Rana til Kirkenes, og det koster å møtes fysisk. De fysiske møtene må derfor alltid legges til andre arrangementer. Medlemsvirksomhet som kurs og møter forsøker vi å fordele rundt i landsdelen slik at reisevei for deltakere blir kortest mulig.

Har egen bibliotekpris

For tiden jobber vi med typiske saker for grisgrendte strøk, nedbemanning, opprettholdelse av filialer mm. Det innebærer brev til kommuner i forbindelse med foreslåtte budsjettkutt, innspill til stillinger og råd om hva bibliotekets rolle i samfunnet er, samt vise hva en kommune kan vinne på å få et godt bibliotek. Vi gir også høringsuttalelser om saker som er relevante for bibliotek. Sammen med fylkesbibliotekene i landsdelen har NBF Nord også positiv satsing på gode bibliotek og personer som har markert seg i biblioteklandskapet. Derfor deler vi ut hvert annet år Bibliotekpris for Nord-Norge. Denne prisen bidrar til å synliggjøre bibliotek utenfor egne fagmiljøer.

Bibliotekpolitiske arrangement er viktige for å knytte kontakt utenfor biblioteksektoren. I Alta arrangerte vi bibliotekpolitisk debatt om bibliotekenes samfunnsoppdrag under Finnmark internasjonale litteraturfestival i november 2018.