– Kampen om bibliotekene vil stå på nettet

Lasse Christensen utfordrer de små og mellomstore bibliotekene: -Er vi fraværende på nettet blir vi akterutseilt!

AV Trine Andersen

– En bibliotekar som bare er opptatt av bøker er en halv bibliotekar, mener Lasse Christensen, sjef for voksenavdelingen ved Bærum bibliotek. – Det er på nettet kampen om bibliotekene vil stå, sier han.

Han er bekymret for bibliotekenes framtid, spesielt de små og mellomstore.
-Er vi fraværende på nettet, blir vi akterutseilt!
Han utfordrer sine kolleger: Bruk nettet! Lag egne nettsider, samarbeid med andre bibliotek.

Lokale temasider
Et tips til små bibliotek med knappe ressurser er å lage temasider om egen kommune.
– Slike sider vil være unike og til glede for mange. Det er bedre å gjøre en ting skikkelig enn å gape over for mye, sier Christensen, som mener at små bibliotek i stedet for å lage små og ufullstendige lenkesamlinger heller kan peke videre til større bibliotek eller Deichmanske biblioteks søkemotor ”Detektor”.
Han ser også for seg at bibliotekene kan lage temasider om et spesielt emne som er knyttet til egen kommune eller noe biblioteket er spesielt opptatt av.
-Hva om Notodden, som markedsfører seg som både bluesbibliotek og MC-bibliotek, lagde temasider om disse emnene? Seljord kunne lage om sjøormen og beslektede uhyrer, Sandefjord om hval og hvalfangst, foreslår Christensen.

Det er ikke vanskelig å skjønne hva han mener. En rask titt på sidene til f.eks Notodden bibliotek – www.notodden.folkebibl.no – (se stor reportasje et annet sted i bladet) avslører at de knapt nok har nettsider.

Men for at alle skulle kunne dra nytte av kunnskapen, trengs det en nasjonal overbygning. Et sted hvor brukerne kan gå inn på et nettsted og søke seg videre til bibliotekenes hjemmesider.
– Tenk for en reklame for oss, dersom vi får til et slikt felles nettsted. Går vi sammen kan vi lage noe kraftfullt, som blir lagt merke til, sier Christensen, og får støtte av kollegene på Bærum bibliotek. De mener ABM-utvikling er et naturlig samordningsorgan, og at fylkesbibliotekene også kan spille en rolle ved å legge forholdene til rette for bibliotek som vil utarbeide egne nettsider.

Ressursbank
-Det er utrolig at det ikke finnes en slik ressursbank allerede, hvor en kan melde inn sidene sine. Bibliotekene har jo en kultur for å dele tjenestene, sier Ellen Mikkelsen, spesialbibliotekar ved Bærum bibliotek.
En ressursbank kunne også være et sted hvor det kunne være mulig å hente ut maler til temasider, noe spesielt de små bibliotekene med begrensede ressurser vil kunne dra stor nytte av.
– Vi har her i Bærum lagt mye arbeid ned i malene for sidene våre. Men alle har ikke ressurser til det, og en trenger jo ikke finne opp hjulet på nytt hver gang, mener Mikkelsen.
I Bærum kom arbeidet med nettstedet i gang for alvor da biblioteket måtte nedbemanne. Færre personer må nå yte samme service til brukerne, og en måte å effektivisere referansearbeidet på har vært å utarbeide ferdige søk til litteratur og nettsteder.
Temasidene på nettstedet er utarbeidet av flere av bibliotekets medarbeidere.
– Vi har laget temasider litt etter interesser. Det må være lystbetont, og er en med å lage temasider vil en også bli bedre kjent med nettet og få en større bevissthet om hvor viktig det er. For ”den nye bibliotekaren” er det ikke tilstrekkelig bare å kjenne samlingene godt, men like viktig å kjenne nettet godt, sier Lasse Christensen.

Veiviser
Han mener bibliotekaren har en svært viktig oppgave som veiveiser i den uoversiktlige jungelen av nettsider. Bærum bibliotek har brukt mye tid på å finne fram til nettsider hvor de vet de kan stole på informasjonen som ligger ute.
– Det tar tid å finne edruelige nettsider, som en kan stole på. Vi peker i stor grad videre til offentlige sider, men også til ulike organisasjoners. Det er også viktig å finne ulike nettsteder som gjengir flere synspunkter i en sak, sier Mikkelsen.
Christensen viser til at stadig færre ungdommer oppsøker biblioteket for å finne stoff til oppgaver.
-De som kommer hjelper vi ofte til å finne fram på nettet, men det vil ungdommen etter hvert klare sjøl. Det vi kan hjelpe med er å vise vei til seriøse nettsider og ha en stor samling temasider godt organisert i det digitale biblioteket, sier Christensen, og glemmer ikke bøkene.
– Vi har på våre temasider lagt vekt på også å vise til litteraturen vi har her i biblioteket. Vi må selvfølgelig ikke glemme den, sier han.
Bærum bibliotek har på sitt nettsted temasider om blant annet psykisk helse, lyrikk, menneskerettigheter, forbrukerstoff og 2. verdenskrig. Sistnevnte er siden med klart flest treff. Interessen for 2.verdenskrig er spesielt stor i Bærum, siden det er her fangeleiren Grini lå. 2.verdenskrig er jo også tema som går igjen i skoleoppgaver.
Men det hjelper lite hvor gode temasider Bærum har om 2.verdenskrig, hvis det ikke er stort flere enn folk i Bærum og omegn som vet om dem. Igjen kommer vi tilbake til ett sentralt nettsted.

Markedsorientert
– Det ideelle må være å surfe rundt fra bibliotek til bibliotek, hvor brukerne vet at de finner kvalitetssider, sier Bærums biblioteksjef Torny Kjekstad.
Hun mener bibliotekene bør bli mer markedsorientert.
– Her i Bærum forsøker vi hele tiden å tilpasse våre nettsider etter brukerne. Vi ser jo raskt hvilke nettsider som får mange treff og ikke, og forsøker å tilpasse tilbudet etter det. Det er viktig å huske på at vi leverer en tjeneste til et marked. Det vi hele tiden jobber for er jo å gi en best mulig tjeneste til brukerne.
– Noen har spurt meg om jeg går inn for reklame på bibliotekenes nettsteder for å få mer penger til utviklingen av dem. Det er et interessant spørsmål, men der setter jeg grensen. Det vil gå på troverdigheten løs, og være mot gratisprinsippet, sier Torny Kjekstad.