Sølvi Tellefsen er biblioteksjef i Norges kulturkommune, Lillestrøm.

Fikk nytt bibliotek. Ble «Norges kulturkommune»

Lillestrøm ble i dag kåret til Norges kulturkommune. Biblioteksjef Sølvi Tellefsen er ikke i tvil: Det nye biblioteket har hatt en stor betydning.

– Det nye biblioteket i sentrum har vært kjempeviktig. Det er blitt veldig godt mottatt av hele den nye kommunen og er blitt en storstue. Folk kommer helt fra Asker for å være med på arrangementer, forteller en glad biblioteksjef.

Hele utviklingen av et kulturkvaral midt i «indrefileten» av byen har vært betydningsfull, poengterer hun.

Strategiske grep

Med over 90 000 innbyggere er Lillestrøm landets niende største kommune. Ifølge Telemarksforsking har kommunen den høyeste forventede innflyttingen av alle kommuner i landet. Den ligger sentralt på Nedre Romerike i Viken, med nærhet til hovedstaden og Oslo Lufthavn. Kommunen ble dannet 1. januar 2020 ved sammenslåing av Fet, Skedsmo og Sørum kommuner.

Les også: Bygger vi bærekraftige biblioteker?

Selve kåringen av Årets kulturkommune gikk av stabelen under Kulturytring i Drammen, en festival med debatter om kulturpolitikk og kulturuttrykk.

Ordfører Jørgen Vik (Ap) mottok prisen. I takketalen trakk han fram strategiske grep som det å lage et eget hovedutvalg for kultur og en avdeling for kultur for å binde de tre kommunene sammen til én.

Skien og Aurskog-Høland nominert

Prisen har blitt utdelt siden 1992 av Norsk kulturforum (NOKU). Den går annethvert år til en kommune som utmerker seg nasjonalt med sitt kulturarbeid.

Sølvi Tellefsen vil gjerne også gratulere Skien og Aurskog-Høland som var med i finalen.

– Men det er stas at vi vant, ler hun.

Det nye hovedbiblioteket er bare en del av biblioteksatsingen i vinnerbyen. Biblioteket på Skedsmokorset skal flyttes og moderniseres, og Fetsund får et helt nytt bibliotek.

– Det kommer til å skje veldig mye på veldig kort tid her. Politikerne er positive, også når det gjelder ønsker om å styrke biblioteket. Som ordføreren sa i dag er vi veldig bevisste på betydningen av bibliotek over hele kommunen. Det er ganske unikt at vi nå bygger et nytt bibliotek uten å legge ned et annet, sier Tellefsen.

Hun forteller også om en ny kulturstrategi som er ute på høring der biblioteket har fått en veldig stor del. Ifølge Tellefsen løfter den frem bibliotekets rolle som møteplass, kunnskapsbase og stedsutvikler.

– Man må være «på»!

– Hvilke råd vil du gi til andre som kan tenke seg å bli kåret til årets kulturkommune?

– Det må være å jobbe grundig med kultur, og være tydelig på at kultur er viktig for identitet, attraktivitet og som bærende i utviklinga av lokalsamfunnet. Bibliotekene og biblioteklederne er veldig sentrale i dette arbeidet. Og så må man synliggjøre at biblioteket er til for de sosiale menneskemøtene. Og man må være «på»! Det er viktig. Finne nye samarbeidspartnere, tørre å prøve ut nye ting. Vi har latt ting skje og andre ta ansvar for bibliotekrommet, sier hun og nevner leksehjelp ved røde kors og frivillige, hagelaget og næringslivet.

Onsdag den 25. oktober inviterer biblioteksjefen alle som vil besøke vinnerbyen til en nystartet kulturkonferanse, på biblioteket, selvsagt. •