Interiør fra Brandbu bibliotek.

Brandbu bibliotek foreslås nedlagt

I mars innviet ordføreren i Gran det nye meråpentsystemet ved biblioteket i kommunesenteret Brandbu. Nå foreslår rådmannen å legge ned den samme avdelingen.

Det er i forbindelse med kommunens 2023-budsjett at rådmannen foreslår å avvikle bibliotekfilialen i Brandbu og bare sitte igjen med hovedavdelingen som ligger på Hadeland videregående skole. Besparelsen er beregnet til 400 000 kroner i året, skriver avisa Hadeland 4. november.

Vil legge ned i sentrum

Gran kommune har 13 600 innbyggere og ligger ca. sju mil nord for Oslo, på Hadeland i Innlandet fylke. Rundt 4800 av innbyggerne i kommunen bor i og rundt administrasjonssenteret Brandbu/Jaren. Det er disse som nå står i fare for å miste sitt lokale bibliotek. Hovedbiblioteket ligger derimot en mil lenger sør, på Hadeland videregående skole i Gran.

– Det er mange som er her etter skolenLene Jonkman (10)

Da Bok & bibliotek ringer biblioteksjef Stine Andrea Heggen for en kommentar, går det en stund før vi får kontakt. Hun jobber nemlig lørdagsvakt på det nedleggingstruede biblioteket på Brandbu.

– Her er det fullt av folk, som vanlig. Det er en populær filial, sier hun.

– Men kommunen må spare 40 millioner, og leter med lys og lykte.

– Tror du rådmannens forslag går gjennom?

– Det er behov for bibliotek på begge steder, og jeg synes det er trist viss Brandbu bibliotek legges ned. Men jeg ser også at det er en alvorlig økonomisk situasjon. Det blir opp til politikerne å prioritere.

Kommune uten meråpent

Brandbu bibliotek fikk meråpenttilbud i mars i år. I et intervju med Hadeland 28. mai i år fortalte biblioteksjef Stine Andrea Heggen at mottakelsen har vært over all forventning:

– Dette er et tilbud som er spesielt viktig for de små bibliotekene. […] Det har blitt et tilbud folk setter pris på. Innbyggerne i Gran er glade i biblioteket sine, og verner om dem. Det er jo folket vi er til for. (Saken fortsetter under bildet)

Biblioteksjef Stine Andrea Heggen blant hyllene på det nedleggingstruede biblioteket. Foto: Gran kommune

Meråpent-investering på rundt 120 000,- klarte å ta på eget budsjett. Men nå ser de pengene ut til å kunne forsvinne helt. Det er ikke realistisk å lage hovedbiblioteket i Gran meråpent, sier biblioteksjefen til Bok & bibliotek. Bygningsmessige utfordringer på grunn av samlokaliseringen med den videregående skolen gjør det veldig vanskelig.

– Mange er her etter skolen

Brandbu er det tettest befolkede området i kommunen. Det bor mange barnefamilier der, forteller Heggen – barnebibliotekaren som ble offisielt innsatt som biblioteksjef tidligere i år. Brandbu barneskole med over 300 elever ligger 400 meter unna det nedleggingstruede biblioteket.

Lokalavisa har intervjuet ti år gamle Lene Jonkman, som besøker biblioteket i Brandbu flere ganger i måneden.

– Jeg er her hver mandag, for da slutter jeg tidlig på skolen. Jeg går hit for å gjøre lekser og lese. Jeg er her litt ellers også, for jeg liker å være her på fritida for å lese og slappe av. Det er veldig dumt hvis biblioteket legges ned. Jeg trives her, og det er et fint sted. Det er mange som er her etter skolen, og det blir tungvint hvis vi må dra til Gran for å låne bøker, sier hun til lokalavisa.

Avgjøres 15. desember

Formannskapet skal levere sin innstilling til 2023-budsjettet for Gran kommune etter møtet 8. desember, før det endelige vedtaket blir fattet i kommunestyret en uke senere.

Bygdelista har allerede varslet kamp om bibliotekfilialen.

– Basert på rådmannens presentasjon for formannskapet kan jeg allerede nå nevne at det er helt uaktuelt for oss at biblioteket i Brandbu blir lagt ned, uttaler Morten Hagen som er en av representantene til Bygdelista i Gran til Hadeland.