Bibliotek på bøljan blå

Bibliotek på Kielferga – som et norsk utstillingsvindu! Luftig og drømmerisk – eller en idé som er liv laga? Hva om Color Line sponset Deichman til å lage et bibliotek på Color Fantasy og Color Magic?

Jeg har lenge tenkt at det burde være mulig å etablere en slags «turistbibliotek» omkring i landet på steder hvor det er mange turister. Disse bibliotekene, som ikke trenger å være så store, kunne fungere som et slags utstillingsvindu for Norge og norsk kultur. Jeg har reist med Hurtigruten et par ganger. Der er det bibliotek. Eller det vil si, det finnes rom der som de kaller bibliotek, hvor det står noen skap med tilfeldige bøker, særlig krim som turistene setter igjen. Her burde det være mulig å få til noe. Har snakket med flere nordpå som er tent på ideen, men det er ikke så lett å puste liv i den.

Når det gjelder Oslo, har vi tre fergeforbindelser til utlandet med Stena Line, Color Line og DFDS. Stena Saga egner seg ikke for bibliotek. Turen er for kort og motivet for å ta båten er å spise, drikke og handle – eller den kan være den første, litt travle etappen i en bilferie. Tror heller ikke Pearl eller Crown egner seg, selv om turen til København tar noe lenger tid. Man er liksom ikke turist med god tid på danskebåten.

Men Color Magic og Color Fantasy til Kiel – der tenker jeg at det er en mulighet. Båtreisen er nokså lang og litt cruiseaktig, hvor passasjerene har mange timer om bord. Mange av passasjerene i sommerhalvåret er turister som skal fra kontinentet og nordover. De kommer med biler fra Tyskland, Nederland, Frankrike og Italia. Tenk om det hadde vært et bibliotek om bord i de to Kielfergene? Et rom hvor hvor man kunne trekke seg tilbake fra ståket og finne fakta og reiselitteratur om Norge på forskjellige språk. Her kunne det stått en PC eller to – eller man kunne bringe med sin egen bærbare – hvor man kunne sjekke været der man skulle, siste nytt fra veitrafikken, om det er ledig plass på campingplassen ved Hunderfossen eller sende de epostene man glemte før man logget av på kontoret osv. Det kunne romme bildebøker fra Hardanger, Sørlandet og Finnmark, faktabøker og kanskje noe lettlest kortprosa. Mulighetene er mange.

I vinterhalvåret, når passasjerene ikke kan være på dekk, blir det mange timer inne i selve båten. Noen blir kanskje lei av spilleautomater, kafeer og butikker og kunne tenke seg noe annet. Nemlig et lite bibliotek? Hvor det selvsagt var lov å ta med en kaffe eller en drink.

Spørsmålet blir selvsagt hvordan dette skal organiseres og finansieres. Kanskje kunne Color Line være villig til å sponse Deichman i et prøveprosjekt?

— Odd Letnes