Utgave: 4/2023

Var det flere involverte?

Boka Brottsplats KB, Jakten på de stulna böckerna (Bokförlaget Forum, 2023) avslører at KB-mannen i politiavhør fortalte om boktyverier som ble gjennomført før ansettelsen ved Kungliga biblioteket. Her skulle han ha samarbeidet med en venn.

Allerede i 1986 reiste KB-mannen til Hamburg for å selge bøker som han etter alt å dømme hadde stjålet fra svenske bibliotek. I forhørsprotokollen står det at oppdragsgiver gav ham 25 % provisjon på salgene, og dette innbrakte ham 700 000– 800 000 kroner.

KB-mannen ville ikke identifisere denne personen, som hadde fungert som hans læremester. Han ville heller ikke fortelle hvor bøkene var stjålet, «ettersom man då mycket enkelt kunde lista ut vem det var».

Politiet viste liten interesse for disse opplysningene, noe forfatterne anser som en feilvurdering. For om denne personen eksisterer, er det mulig at vedkommende fortsatte med å stjele bøker fra bibliotek selv etter at KB-mannen tok sitt eget liv.