Easy peasy

Ja til at ny ishall i Sandnes er viktigere enn nytt bibliotek.

Lokalpolitiker Sanna Rana (H) til VG sin valgomat ifølge Stavanger Aftenblad 27.10.23

Med integritet

Jobben på biblioteket var utfordrende på ulike måter. Merete opplevde blant annet å stå i konflikt mellom det hun måtte promotere i jobben sin, og sine egne verdier. – Bøkene for ungdom og barn ned til treårsalderen fokuserte mye på seksualitet, kjønn og identitet. Jeg kjente på at jeg ikke ønsket å formidle slike bøker, men heller kristne bøker til barn og ungdom.

Merete Kjærnes Fossum til Dagen Pluss 26.11.23

Fast bruker?

Avisene er som et bibliotek eller et oppslagsverk. De peker alltid bakover til noe som har skjedd.

Morten Holst i debattinnlegget «10 opplagte grep som ødelegger lokalavisen» på m24.no 24.11.23

Aktivistisk demokrati

– ... fascismen [var] mye forskjellig, men den var også en måte å få folk til å holde kjeft på [...] Dette rammer kvinner og folk med minoritetsbakgrunn langt hardere enn andre, med det resultat at de trekker seg tilbake fra offentligheten. Da skulle jeg ønske at vi hadde en mer aktivistisk forståelse av demokrati i Norge. Jeg kjøper ikke at vi bare skal overse ytre høyre eller tolke ytringsfriheten absolutt. Vi må kjenne vårt ansvar som samfunnsborgere, møte opp og slå ring.

Historiker og forfatter av boka Våre kamper Jonas Bals i Klassekampen 7. september 2023

Kult konsept

... på ungdomsskolen kommer hun, arbeiderklassejenta, over «konseptet bibliotek ». I en mørkegrå bygning i sentrum av Bodø kan det betales 30 kroner for medlemskort, og ut kommer man – med en bok om vampyrer! «Du blir besatt, vil ikke spise, sove, vil bare lese», skriver hun. Ut av all lesningen oppstår en ordsamler som fanger «rare, kronglete ord» «litt sånn som du samlet på svarte skinnende biller som du fant i de mørkegrønne buskene i skolegården i andre klasse». Og ordsamleren glir over i den tidlige forfatteren Sumaya Jirde Ali, som debuterer som poet som 19-åring.

Lena Lindgren i Morgenbladet 27.10.23

Varierende leselyst

Staff sammenligner arvestoffet med et bibliotek. Alle celler i kroppen har de samme bøkene tilgjengelig. Men hvilke bøker som leses, varierer fra celle til celle.

Professor ved UiO og forskningsleder ved Kvinneklinikken Annetine Staff til forskning.no 13.09.23.