Utgave: 3/2023

Nytt på nett

Det meste av innholdet på nettsiden vår kommer ikke i papirutgaven. Her er noen smakebiter fra saker som er publisert på bokogbibliotek.no siden sist.

Forfatteren Anne-Cath Vestly ved skrivemaskinen.

Anne-Cath. Vestly-innlesinger klare for strømming

Et overraskende funn hos Norsk lyd- og blinde-skriftbibliotek gjør at flere av Anne-Cath. Vestlys egne innlesninger nå blir tilgjengelige som lydbok for første gang. Totalt er det planlagt utgivelse av 20 titler, alle med Vestlys fortellerstemme. Ingen av bøkene har tidligere blitt utgitt i lydbokformat. Vi møter både Ole Aleksander, Aurora, Sokrates, Knerten og Mormor og de åtte ungene i de fem titlene som i første omgang er tilgjengelige.

Innkjøpsordningen for skolebibliotek blir permanent

Dette bestemte Kulturrådet den 14. juni. Hvert tredje år fra og med neste år vil 200 skolebibliotek kunne søke om å få tilsendt kulturfondbøker for barn. I en prøveordning fra 2020 til 2022 (forlenget ut 2023) fikk 200 skolebibliotek tilsendt kulturfondbøker. Ifølge Kulturrådets egen evaluering rapporterer 97,5 prosent av skolene at den økte tilgangen på bøker har bidratt til økt leselyst og/eller mer utlån av bøker. Søknadsfrist for 2024 er den 20. september i år.

Legatum-striden mest lest i år

– En av de vanskeligste avgjørelsene jeg har tatt, sa biblioteksjef i Oslo Knut Skansen om det å stenge Legatum Publishing ute fra Deichman Bjørvika. Forlaget ville bruke biblioteket til lanseringen av Renaud Camus sin bok Dere skal ikke erstatte oss! (bildet). En annen av sakene våre om Legatum-striden var en oppsummering av juristen Anine Kierulfs analyse av saken i hennes egen podkast. Dette er den mest leste saken på nettsiden så langt i år.

Finske bibliotek har over dobbelt så mange ansatte

På tross av fagre løfter fra Kulturdepartementet for ti år siden melder mange bibliotek i dag om kutt i stillinger, kortere åpningstider og utfordringer med å gjennomføre prosjekter og arrangementer. Nå dokumenterer en rapport fra Innlandet fylkesbibliotek at finske bibliotek har over dobbelt så mange ansatte som norske per innbygger.

Pensumlitteratur ikke lenger tilgjengelig i nettbiblioteket

Den 22. mars stengte Nasjonalbiblioteket (NB) tilgangen til alt pliktavlevert materiale som er pensum for studenter i Norge. Over natta mistet dermed både studentene og andre digitale lånere tilgangen til 7000 titler. Les om bruken av tjenesten og hva NB, Universitets- og høgskolerådets bibliotekutvalg og Forleggerforeningen sier om saken.