STRAFFBART: Forhold mellom personer av samme kjønn kan straffes med opp til 14 års fengsel i De forente arabiske emiratene. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Norsk PEN: – Alle IFLAs medlemmer må kunne delta

Norsk PEN stiller seg kritisk til at Dubai, De forente arabiske emirater, skal være vertskap for den internasjonale bibliotek- og informasjonskongressen (WLIC) i 2024.

Bakgrunnen er landets mangel på respekt for grunnleggende menneskerettigheter, uttaler styreleder Ann-Magrit Austenå i en e-post til Bok & bibliotek.

LES OGSÅ

Dubai 2024 – hvem blir egentlig boikottet?

Massiv kritikk mot IFLA etter val av Dubai

– IFLAs kongress er en viktig arena for å samle bibliotekfeltet. Derfor burde et minimumskrav være å sikre at ytringsfriheten respekteres, og at alle IFLAs medlemmer kan delta og dele sine meninger uten å bli møtt med sanksjoner fra regjeringen, sier Austenå.

– Norsk PENs mål er at alle skal kunne ytre seg fritt, i tråd med Verdenserklæringen om menneskerettigheter. Vi forventer de samme ambisjonene fra IFLA under sin kongress i Dubai.

Interessegruppe for LHBTQ-brukere

IFLA har en egen interessegruppen for lesbiske, homofile, bifile, transpersoner og skeive (LGBTQ+). Denne jobber blant annet med å øke bevisstheten om spesifikke problemstillinger knyttet til LHBTQ+-liv, skaper rom for  diskusjoner om denne brukergruppen, og tilbyr verktøy til bibliotekarer og bibliotekansatte som vil vurderer det juridiske miljøet i sitt område. De fremhever også bibliotekenes støttende rolle i å bygge innbyggeres identitet og kapasitet. «Ved å skape tilgang til samlinger, trygge rom og tjenester støtter vi medlemmer av LGBTQ+-samfunnet når de stiller spørsmål, konstruerer og bekrefter hvem de er og hvem de ønsker å være.» skriver organisasjonen på hjemmesiden sin (vår oversettelse).

Kritikere av IFLAs valg av Emiratene som land for neste års verdenskongress har blant annet pekt på at medlemmer av denne interessegruppen kan få utfordringer med å samle medlemmene sine i Dubai og kjenne seg trygge der.

Opp til 14 års fengsel

Seksuell aktivitet mellom personer av samme kjønn er forbudt i De forente arabiske emiratene. Straffelovene i hovedstaden Abu Dhabi kriminaliserer «unaturlig sex med en annen person», og Dubai kriminaliserer «sodomi». Den føderale straffeloven kriminaliserer «frivillig fornedrelse», men det er ikke klart hvilke handlinger dette omfatter. Disse bestemmelsene har en maksimumsstraff på fjorten års fengsel. Både menn og kvinner er kriminalisert etter loven.

Seksuell aktivitet mellom personer av samme kjønn kan også straffes i henhold til sharialoven, hvor dødsstraff er mulig, selv om det ikke er bevis for at dette har blitt brukt mot LHBT-personer i Emiratene, skriver Human Dignity Trust på nettsidene sine.

Human Dignity Trust produserer oppdaterte kart over land som kriminaliserer LGBT-personer.

Transpersoner kan også bli møtt med straffeforfølgelse i henhold til den føderale straffeloven fra 1987, som kriminaliserer en «mann som er forkledd som kvinne» med en maksimumsstraff på ett års fengsel og bot. Bestemmelsene har sitt utspring i islamsk lov. Ifølge landets grunnlov er islam statsreligion, og sharia en viktig rettskilde.

Loven har blitt håndhevet de siste årene. LHBT-personer blir av og til blir arrestert, spesielt transpersoner og ikke-binære, som regelmessig blir arrestert på grunnlag av påkledning og oppførsel. Det har vært rapportert diskriminering av LHBT-personer de siste årene, og rommet for åpenhet om seksuell legning og kjønnsidentitet er ekstremt begrenset, skriver Human Dignity Trust.