ALABAMA, USA:

Låner: – Bare "bad guys" forbyr bøker

Lørdag den 16. mars utnevnte styret ved Autauga-Prattville offentlige bibliotek en ny biblioteksjef midt i den pågående kontroversen om bibliotekets retning.

Plutselig sjef: Tammy Bear ved Autauga-Prattville offentlige bibliotek i Alabama, USA ble biblioteksjef over natta. Her rydder hun bøker på et arkivbilde fra 23. februar 2024.

Styret stemte for å forfremme bibliotekaren Tammy Bear til bibliotekets midlertidige leder under et møte som varte i to minutter, akkurat lenge nok til å samles, godkjenne Bears utnevnelse og heve møtet, skriver Alabama Reflector (AR) 18. mars.

– Vi gjorde utvelgelsen, så det var enkelt, uttalte styreleder Ray Boles.

Deretter gikk hun bak skranken hvor bare ansatte har lov til å oppholde seg, og snakket kun med en TV-reporter som deltok på møtet. Boles svarte ikke på spørsmål fra andre medier.

Beskjed kvelden før

Styret stemte torsdag for å si opp den tidligere direktøren Andrew Foster. Ifølge Alabama Reflector var avgjørelsen enstemmig.

– Jeg er midlertidig leder, og eventuelle spørsmål som har kommet om min utnevnelse må gå til styret, var Tammy Bears kommentar etter møtet.

Bear sa hun ble gjort oppmerksom på utnevnelsen kvelden før, men avslo å snakke mer med pressen om styrets beslutning.

«Bad guys»

Hendelsene ved biblioteket har skapt splittelse i lokalsamfunnet. Flere av de ansatte har nektet å gå tilbake til jobb før styret bestemmer seg for å gjeninnsette Foster.

Ifølge bibliotekets Facebook-side har åpningstidene blitt redusert, og de fleste arrangementer og aktiviteter er blitt avlyst.

– Vi skulle på lesestund for babyer, uttalte Dallas Lebel til AR fredag morgen.

– På nettsiden i går kveld sto det tydelig at den skulle være i dag, men den har blitt avlyst. De sa de ikke vet om den kommer til å bli avholdt neste uke heller.

Lebel har fulgt med på kontroversen og nylig lest om at Foster ble avskjediget.

– Det er skuffende. Bare «bad guys» forbyr bøker. Det er bare å se på historien.