Utgave: 2/2020

E-bøker og fjernlån – en udemokratisk struktur

Fjernlån av e-bøker er fortsatt ikke mulig, og dette skaper et demokratisk problem. Den kunnskapen som finnes i samfunnet, bør være åpent tilgjengelig for alle uavhengig av publiseringsform.

Beate Høiby er leder av NBFs spesialgruppe for referanse og fjernlån. Hun jobber på Elverum bibliotek.
Norsk bibliotekforening

Det demokratiske prinsipp

Den nye nasjonale bibliotekstrategien slår fast at alle bibliotek er demokratihus og at de sammen utgjør en viktig demokratisk infrastruktur og en grunnstamme i demokratiet. Folkebibliotekene ligger under Kulturdepartementet og har blant annet som formål «å fremme opplysning, utdanning og annen kulturell virksomhet, gjennom aktiv formidling og ved å stille bøker og andre medier gratis til disposisjon for alle som bor i landet». Fag- og forskningsbibliotekene ligger under Kunnskapsdepartementet, og deres oppgave er først og fremst å betjene institusjonens brukere; studenter, undervisningspersonell og forskere.

Det demokratiske problem

Det aller meste av folkebibliotekenes ressurser er åpent tilgjengelig for alle innbyggerne i landet, så sant de har et lånekort. De fleste ressursene kjøpes inn i analog form og kan derfor sendes rundt i landet på fjernlån. Et unntak her vil være dokumenter som kun er tilgjengelige på Nasjonalbiblioteket i Oslo og som derfor må studeres på lesesalen der. Fag- og forskningsbibliotek låner i dag ut mye analog faglitteratur til folkebibliotek. Men ettersom stadig mer av fagbiblioteksektorens ressurser nå kun anskaffes som e-bøker, altså i et format som ikke kan fjernlånes hverken innen sektoren eller til folkebiblioteksektoren, vil det bli vanskeligere og vanskeligere for borgere utenfor institusjonen å nyttiggjøre seg av det stadig voksende kunnskapstilfanget de får. Fag- og forskningsbibliotek er offentlige bibliotek der alle kan låne, man må bare registreres som bruker. Studenter og ansatte vil få tilgang til digitale dokumenter hjemmefra ved bruk av Feide-pålogging i Oria eller gjennom VPN. Andre brukere må fysisk møte opp på biblioteket. På grunn av ulike lisenser og avtaler på elektronisk materiale, er det altså fremdeles uforholdsmessig vanskelig for folkebibliotekbrukere å få tak i digitalt materiale fra fagbiblioteksektoren.

Arbeidet i NBF fjernlån og referanse

Alle borgere bør ha lik rett til kunnskap. I Norsk Bibliotekforenings spesialgruppe for fjernlån og referanse jobber vi blant annet for å realisere dette. Mange gode krefter har gjort en del arbeid, men mye gjenstår. I vår nye virkeplan slår et av punktene fast at vi skal: «Følge utviklingen og arbeide for alle borgeres tilgang til dokumenter uavhengig av publiseringsform». Da må det legges til rette for at de som søker kunnskap, kan få tak i den. Ettersom det ofte vil være en interessekonflikt mellom de forskjellige institusjonene, er det håpefullt for fremtiden at det nå signaliseres at de ulike aktørene skal arbeide tettere sammen. Vi mener at forskning som er finansiert over statsbudsjettet, eller som på andre måter er offentlig finansiert, burde eies av alle og være tilgjengelig for alle landets borgere.