Bruker-ja til meråpent bibliotek

Tre måneder etter åpningen av det meråpne biblioteket, er biblioteksjef Anette Kure i Sarpsborg klar i sin tale: Dette er en suksess.

Interessen for meråpne bibliotek – bibliotek med utvidet selvbetjent åpningstid – har de siste årene vært stor i Danmark og Sverige og er nå voksende i Norge. Biblioteksjefen i Sarpsborg får stadig henvendelser fra kolleger rundt i landet som lurer på hvordan det går. En rekke bibliotek har også kommet på studietur for å høre mer om erfaringene.

Kure er ikke i tvil.

– Dette har gitt innbyggerne et nytt eierskap til biblioteket. Brukerne er strålende fornøyde.

Den nye ordningen gjør at brukerne nå kan oppholde seg i biblioteket og benytte seg av alle tilbudene fra kl. 07.00 til kl. 22.00 hver dag hele året. Man kan låne og levere bøker eller film på selvbetjente automater, hente reserverte bøker i hyllene, bruke pc-ene, kopiere, lese aviser og tidsskrifter og benytte studierommene.

Tillit til brukerne

– Dere er ikke redd for at folk roter til biblioteket eller misbruker det på noen måte?

– Vi får av og til det spørsmålet. Men nei, vi har ikke merket noe slikt. Vi har et overvåkingskamera ved døra, men har ­ellers valgt å stole på folk. Vi ønsker heller å bruke pengene våre på medier og formidling, sier Kure.

Bare sett i gang

Sarpsborg hovedbibliotek holder hus i en stilren og karakteristisk funkisbygning. Nå er det vedtatt at det skal bygges nytt bibliotek, midt på byens torg.

– Det blir på en måte vemodig å flytte fra dette fine huset, sier Kure. – Men vi får en fantastisk beliggenhet på torget og et helt nytt og moderne bibliotek. Nå får vi prøvd ut ordningen med meråpent bibliotek og kan dermed utvikle den og andre tiltak ytterligere i framtiden.

– Hva sier du til dem som vurderer å sette i gang med meråpent bibliotek?

– Det er bare å sette i gang. Det finnes i dag flere leverandører av utstyr i Norge, så det skulle ikke være vanskelig å finne en ordning som passer til ulike budsjett og behov.

Morgendagens bibliotek

Byggestart for det nye biblioteket i Sarpsborg er planlagt i 2018. I årene fram mot innflytting, skal biblioteket arbeide med å gjøre personalet, tjenestene og samlingene klare til å møte den nye bibliotekhverdagen.

Sarpsborg bibliotek har inngått et samarbeid med Bibliotekenes Hus om utvikling av morgendagens bibliotek. Bibliotekenes Hus er et samlenavn for virksomheten i Biblioteksentralen SA, Bibliotekenes IT-senter AS og BS Eurobib AS.

– Av Odd Letnes, redaktør