Bok og Bibliotek nr 4-2012

Høstens først nummer av Bok og Bibliotek (4/2012) er nå under utsending. Vi nevner av innholdet:

Olsen-syndromet. Man kan ikke vedta gode tider på Stortinget, heller ikke i biblioteksektoren. Man kan heller ikke ta for gitt at alle i samfunnet umiddelbart ser betydningen av biblioteket i en tid hvor brukerne blir mer og mer selvhjulpne på stadig flere områder. Det må formidles og det på en mer overbevisende måte enn å karakterisere motstanderne for dumme. (Utdrag fra ”Redaksjonelt”)

Det nytter å kjempe. Høsten 2011 fikk Ås bibliotek en real kalddusj da politikerne foreslo å skjære en halv million kroner i 2012. Med sammensveiset pågangsmot klarte de bibliotekansatte å hindre kuttet.

Det viktige rommet. I en digital tid blir framtidens bibliotek svært forskjellig fra hvordan det er i dag. Derfor er vi nødt til å tenk grundig gjennom hva det fysiske bibliotekrommet er — og hvordan vi ønsker det skal bli.

Fengsel 1: Teksten kan gå hvor den vil. Vekking, legging, spising, hekling, kjøkkentjeneste… Den som vil trene kroppen, kan alltids få lagt inn en svetteøkt. Verre er det for den som ønsker å trene ”sjelens muskler”. Derfor ønskes de kreative skrivekursene velkommen som et vitalt pust i en ellers grå og gjennomregulert fengselshverdag.

Fengsel 2: Biblioteket – det normale rommet. En halv time i uka kan innsatte i Oslo fengsel oppleve at de er del av samfunnet. Det skjer når de er på fengselsbiblioteket.

Litteraturformidling. Aust-Agder bibliotek og kulturformidling ønsker å styrke litteraturformidlingen ved å tilby folkebibliotekene tilrettelagte kurs av høy kvalitet.

Trenger vi håndarbeidsbøker? Ja! Håndarbeidsbøker er viktige kulturbærere i en tid hvor det meste av klær og tekstiler produseres raskt og billig under fjerne himmelstrøk. Derfor bør de være både synlige og tilgjengelige på biblioteket.

Ragnar Audunson: Trenger vi biblioteket? Det kan hende Kai Arne Olsen peker på noe fundamentalt som bibliotekfeltet bør diskutere grundig, så man ikke går som søvngjengere inn i katastrofen.

Tord Høivik: Bibliotekarer og entreprenører i Afrika. Det er fullt mulig å lage rimelige og effektive elæringsopplegg i store deler av Afrika. Men modellene må endres.

”Frank & Rita”. Novelle av Lars Petter Sveen: Dei kjøpte hasj av Torgeir Hustads folk, og nokre gongar også diverse piller. Rita sat heime ein måndag formiddag og fant ikkje det vesle ho hadde igjen etter helga, og i eit augeblikk av vilt raseri kasta ho jerngryter og kasseroller og knuste tv-en og det vesle glasbordet ho hadde kjøpt på Ikea i Trondheim.

Georg Arnestad: Kontor utan bokhyller. Den norske litteraturpolitikken er sterkt retta mot bokproduksjonen. No er det på høg tid å bruke meir av dei statlege subsidiane til å styrkje formidlinga og folkebiblioteka.

Poesislams ethos. Kommunikasjonen mellom deltaker og publikum er en viktig del av poesislam. En masterstudent har sett nærmere på dette samspillet med utgangspunkt i NM-finalen i 2011.

Hjelp, jeg har lånt en e-bok. Med e-lån krever lånerne mer teknisk brukerstøtte, men bibliotekarer er likevel positive til e-bøker.

Digital Dewey. Arbeidet med å utvikle en norsk webDewey er i gang. Her kommer en løypemelding.

”Bergens lille Harvard”. Noen bibliotek kaster ut skranken. Ved BI i Bergen har de gjort den til bibliotekets hjerte og hjerne.

Bibliotekhistorisk wiki-dugnad. Norsk bibliotekforening får ingen bibliotekhistorisk bok i bursdagsgave på 100-årsdagen i 2013. I stedet skal historien dokumenteres i en wiki, i en dugnad der alle oppfordres til å bidra.

Lyrikk. Vi leser Jo Eggen.

Barnelitteratur. Trenger voksne barnelitteratur? En liten filosofering over barnelitteraturens egenverdi i våre voksne liv.

Bibliotekportrett. – Når jeg ser hvordan det fungerer på Lørenskog bibliotek, blir jeg så utrolig inspirert til å gjøre noe. Jeg får lyst til å dra hjem og gjennomføre revolusjon! sier damen fra Deichmanske.

Lærere ga Kirkenes bibliotek. Kirkeneslærerne takket befolkningen i Sør-Varanger ved å gi dem nytt bibliotek. I år har man markert at det er 70 år siden norske lærere ble deportert til Kirkenes som krigsfanger.

Åpne bibliotek – en suksess i Danmark. Det danskene kaller ”åbne biblioteker” har blitt ”et vidunderlig gennembrud for en ny tænkning”.

Bibliotek – porter til kunnskapens verden. «Bibliotheken – Tore zur Welt des Wissens» – bibliotek, porter til kunnskapens verden – var mottoet for den 101. tyske bibliotekkonferansen, som ble holdt i Hamburg fra 22. til 25. mai 2012.

Bibliometri. Forskere skriver tekster som blir publisert, indeksert i bibliografiske databaser, og gjenfinnes deretter av andre forskere. Slik vitenskapelig kommunikasjon studeres kvantitativt innenfor bibliometri, som er et viktig fag innenfor bibliotek- og informasjonsvitenskap.

Bibliotekhistorie. Munthe si sak var ”urealistisk og dømd til å mislukkast” – del 2.

Konkurranse: Årets bibliotekprosjekt 2012. Kanskje sitter ditt bibliotek med vinneren?