Årets bibliotekbilde 2015 – «Bokbad i heia»

Det kom inn mange spennende bilder til Bok og Biblioteks fotokonkurranse, Årets bibliotekbilde 2015. Det var likevel ikke så vanskelig for juryen å kretse inn første og andreplassen. Bildene skilte seg ut både når det gjelder idé, komposisjon og teknisk gjennomføring. Vi gratulerer Vest-Agder-bibliotekene i Marnardal, Åseral, Hægebostad og Audnedal (MÅHA) med førsteplassen (bildet) og Tysvær folkebibliotek med andreplassen.

Det kom inn mange spennende bilder til Bok og Biblioteks fotokonkurranse, Årets bibliotekbilde 2015. Det var likevel ikke så vanskelig for juryen å kretse inn første og andreplassen. Bildene skilte seg ut både når det gjelder idé, komposisjon og teknisk gjennomføring. Vi gratulerer Vest-Agder-bibliotekene i Marnardal, Åseral, Hægebostad og Audnedal (MÅHA) med førsteplassen og Tysvær folkebibliotek med andreplassen.

1.plass: Bokbad i Heiane (Foto: Tor Reidar Austrud). Bakgrunnen for vinnerbildet er at MÅHA- bibliotekene jobbet med prosjektet «Biblioteket som møteplass», støttet av Vest-Agder fylkesbibliotek, og ønsket å gjøre ser mer synlige i nærmiljøene.

– Vi lagde en logo, opprettet felles hjemmeside, hadde stand på sommerfestivalen Eikerapen Roots Festival og brukte foto som en del av dette. Dette bildet av bokbadet har vi trykt på roll-ups som står plassert rundt i kommunene, og ble med oss på festival, og har vært med i NBF-Agders kalender for 2014, forteller kulturkonsulent og bibliotekar Tove Utengen i Åseral.
– Ideen til bokbadet kom opp som en del av prosessen, hvor det ble naturlig at kulissene speilet noe av det som kjennetegner våre små innlandskommuner.
Det ble tatt mange bilder og fotoopptaket tok tre dager. – Det var utrolig morsomme dager, sier Utengen. – Vi har en veldig god dialog med fotografen som har bidratt veldig mye i det endelige resultatet. Bildene har blitt lagt merke til, vi har kunnet bruke de i mange flere sammenhenger enn vi først så for oss, og har gitt mange flere positive ringvirkninger enn vi hadde tenkt. Så dette har vært en utelukkende positiv erfaring.

Damene på bildet er: (F.v.) Tove Larsen (Biblioteksjef Åseral), Tone Valand (helt nede i badekaret) (Biblioteksjef i Audnedal), Anne Turid Nøkland (Biblioteksjef i Hægebostad) og Tove Utengen (Kulturkonsulent/Bibliotekar Åseral). Dessverre hadde ikke biblioteksjefen i Marnardal, Janne Wigemyr, mulighet til å være med denne dagen, så hun mangler på bokbad-bildet.

2.plass: Bokfjes fra Tysvær Ideen til bokfjesene har vi fått på nettet. Vi leste om Instagram-trenden som kom fra USA og syntes det høres gøy ut. Det er også en fin måte å formidle bøker på, forteller biblioteksjef Lillian E. Rushfeldt på Tysvær bibliotek.

– I begynnelsen var fokuset vårt å finne bøker som passet til ansatte på kulturhuset, der biblioteket holder til. Vi har også sett etter kolleger på huset som ligner på fjeset på den aktuelle boka, i tillegg til at vi har brukt lånere på biblioteket. Etter hvert har det dreid mer mot at vi inspireres av at vi ser bøker som vi tenker passer til bokfjes, sier Rushfeldt og legger til at de er så heldige at Kulturskolen også holder til på kulturhuset, så biblioteket har dermed tilgang på parykker og andre rekvisitter.
– Vi bruker minimum tre personer for å lage et bokfjes. Da har vi en som fotograferer, en modell og en som holder boka. I tillegg har vi av og til en fjerde person med som på instruksjoner fra fotograf retter på modell eller den som holder boka. Hvis boka krever flere modeller må vi selvsagt ha inn flere enn én modell.
For at bildet skal bli vellykket må både modell og «bokholder» finne den riktige posisjonen og greie å stå i ro mens fotografen tar bilder. Dette kan ta litt tid, og det blir tatt mange bilder som ikke brukes. Modellen kan bli sliten av å holde posisjonen og «bokholderen» kan bli skjelven i armen av å holde boka lenge på strak arm, forteller Rushfeldt.
– Bildene har vi i første rekke publisert på Instagram, og vi fikk raskt mange følgere fra hele verden. Bildene publiseres også på Facebook og Twitter. Vi har dessuten laget bokfjes for å bruke på plakater ved forfatterbesøk, og for å promotere forfattere som kommer til biblioteket eller bLEST litteraturfest, som biblioteket er en del av.
Bildene er tatt med iPad eller Iphone, og beskjæres og redigeres ved hjelp av redigeringsverktøyene i Instagram.

– – – – –

I stedet for å peke ut én tredjeplass valgte juryen å gi hederlig omtale til følgende deltakere:

Karin Bigum Kvernverk, Skodje bibliotek.

John Kristian Helle, Stordal.

Magdalena Kinga Bay, Haram bibliotek.

David Beadle, Haram bibliotek.

Ann Sidsel Kramer, Hadsel videregående skole og fagskole, biblioteket.

Juryen for Årets bibliotekbilde 2015 besto av:

• Fotograf Trond Isaksen • Redaktør og forfatter Nina Granlund Sæther • Redaktør Odd Letnes

Les PDF av hele saken her

– Odd Letnes