Arbeidsminister Johan Pehrson og utdanningsminister Lotta Edholm. Skjermdump fra pressekonferansen.

Sverige: Alle elever skal få betjent skolebibliotek

Fra og med 2026 bevilger regjeringen i nabolandet vårt til 433 millioner SEK per år for å sikre at alle elever har tilgang til bemannede skolebibliotek. Det fortalte arbeidsminister Johan Pehrson og utdanningsminister Lotta Edholm på en pressekonferanse i dag.

Den svenske regjeringen bevilger totalt 1,8 milliarder svenske kroner for å få barn til å begynne å lese, til å gå fra skjerm til perm, som arbeidsmarkedsminister Johan Pehrson (Liberalarna), sa på en pressekonferanse i dag 15. september.

Se opptak av pressekonferansen her

– Sverige har en lesekrise, sa han videre.

Som for Norge viser den internasjonale studien om leseevne, Pirls, også en økning av unge svensker med lavt nivå i lesing.

– Dette lave nivået har økt med 60 prosent siden 2016. Hvis trenden skulle fortsette, ville vi hatt en ganske stor andel unge som er funksjonelt analfabeter.

For å øke leseferdighetene vil den svenske regjeringen nå gi alle elever tilgang til betjente skolebibliotek, skriver Biblioteksbladet.

– Velfungerende skolebibliotek kan ha en enorm effekt på lesing på skolen, sier kunnskapsminister Lotta Edholm, også hun fra Liberalarna.

– Dette kan gjøre flere barn til bokormer.

Oppstart i 2025

Satsingen starter i 2025, da det settes av 216 millioner svenske kroner til bemannede skolebibliotek. Fra året etter, 2026, er ordningen fullfinansiert med 433 millioner SEK per år.

– Vi forteller om dette allerede nå slik at kommunene og rektorene skal ha mulighet til å omstille seg og begynne å ansette skolebibliotekarer, sa Lotta Edholm.

Forskriftsteksten er ikke ferdig ennå og nøyaktig hvordan definisjonen av et skolebibliotek skal utformes er ikke klart.

– Vi blir nødt til å gjennomgå nøyaktig hva som skal gjelde for små skoler og skoler som ligger i nærheten av folkebibliotek. Dette gjorde også Gustav Fridolin i sin etterforskning. Men det må være bemannede skolebibliotek, med skolebibliotekarer, men det vil selvsagt være unntak.

Nytt arbeidsmarked for bibliotekarer

Lotta Edholm var klar på at det vil bli vanskelig for alle skoler å finne bibliotekarer.

– Vi har mangel på bibliotekarer nå, men dette er veien videre. Det er også et nytt arbeidsmarked som åpner seg for bibliotekarer. Dette vil være en prosess.

De to statsrådene varsler også en satsing på lærebøker.

– Denne regjeringen med Venstre har gjort en helomvending når det gjelder synet på skjermer for små barn. Vi bruker en halv milliard kroner hvert år på lærebøker, ekte lærebøker, sier Lotta Edholm.

– Det har vært for mange skjermer og for få bøker. Vi legger om denne helt ukritiske digitaliseringen.