Utgave: 2/2020

Medlemsintervjuet: Christine Solbakken Thorvaldsen

Andreårsstudent på bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap på OsloMet.
Norsk bibliotekforening

Hvorfor valgte du å studere bibliotek- og informasjonsvitenskap?

Det er så mange grunner. Jeg er selvfølgelig glad i system og orden. Det er alltid veldig ryddig hjemme hos meg. Jeg har alltid vært glad i å lese, og husker at jeg som yngre lånte omtrent alle Grøsserne- og Agatha Christie-bøkene på biblioteket. Jeg liker hvordan biblioteket har utviklet seg til å bli en møteplass med ulike arrangementer. Klesbytte-arrangementer for eksempel, det er jeg en stor tilhenger av. Jeg liker tanken på at biblioteket er det eneste stedet som er åpent for alle, og hvor man i tillegg ikke trenger å bruke penger. Karrierevalget var ikke vanskelig.

Hva som er mest gøy med å være bibliotekstudent?

Vi lærer mye forskjellig! Vi har hatt hele to praksisperioder. Det første året hadde jeg praksis på Vestby og Son bibliotek, og denne gangen hos NBF. To helt forskjellige erfaringer! Gjennomsnittsalderen på studiet er i tillegg litt høyere enn på andre studier, og mange har gjort andre ting tidligere. Det er veldig spennende. Det er litt utfordrende å være student igjen etter mange år i fulltidsjobb, men overgangen har gått veldig fint. Og selv om det er skikkelig luksus å kunne bruke all tid på studier, så blir det godt å komme ut i jobb også, og endelig få praktisere det vi har lært!

Hvorfor er det viktig å være medlem av NBF?

NBF gjør en viktig jobb med å styrke bibliotekene! Kåringen av Årets bibliotek er fantastisk, og jeg var så heldig å få være med på prisutdelingen i januar. En viktig markering og feiring av biblioteker og bibliotekansatte som gjør en utrolig viktig jobb! NBF gjør mer enn jeg var klar over før praksis. Med alle lokallagene og spesialgruppene rundt om i landet, er bibliotek-Norge i trygge hender.

Mini-biografi Christine (32) var praksisstudent hos NBF sitt sekretariat i hele januar, og hun er en av våre nyeste medlemmer. Hun er opptatt av miljø og gjenbruk, er glad i å svømme, elsker dyr og er rå på Gilmore Girls-quiz! Hun jobbet mange år i barnehage før hun begynte bibliotekarutdannelsen.