Gborg-BokBibliotek.gif

, 

NyeBoker.png






Last ned nr. 3-2010

  • Last ned Bok og bibliotek som PDF-fil

Sist kommenterte

Besøksstatistikk

493,957Besøkende:
140Besøkende i dag:
807Besøkende i går:
521.97Visitors per day: Ø
3,740,860Sidevisninger
502Sidevisninger i dag:
2,965Sidevisninger i går:
4,002.36Page views per day: Ø
7.67Page views per visitor: Ø
250For denne siden:
Viktig debatt - på bortebane Utskrift
torsdag 28. januar 2010

mynternorske.jpgkommentar.jpg27. januar la Magnus Enger inn en melding på Biblioteknorge og gjorde oppmerksom på en nettdebatt på vg.no med tittelen "Kan biblioteker drives kommersielt?" Det er en av de viktigste meldingene som har lagt inn på Biblioteknorge den siste tida. Langt viktigere enn den obligatoriske og gymnasiale harseleringen med Nasjonalbiblioteket vi så noen dager tidligere.

     For en nettdebatt om bibliotek på VGDebatt skal man ta alvorlig. Ikke bare er VGDebatt debattforumet til Norges største avis, men det befolkes av det jeg ville tro er et tverrsnitt av folkebibliotekenes målgruppe.

 

Utgangspunktet for debatten er et lengre innlegg av "SMasterG", hvor han (jeg tror det er en han) gir et varmt forsvar for kommersielle biblioteker:

     "Jeg tror som sagt at kommersielle biblioteker kunne fungert i Norge. Det kjøpes tross alt ufattelig mye bøker i dette landet. Men kun hvis de offentlige bibliotekene hadde blitt begrenset. Slike kommersielle bibliotek tror jeg ville blitt mye mer brukt enn dagens. Utvalget hadde nok vært smalere enn i dag, men til gjengjeld hadde utvalget truffet flere kunder. Men hva er egentlig poenget med bibliotekene i Norge?"

 

Dette fører selvsagt til reaksjoner. Blant annet blir "SMasterG" imøtegått av "boglito":

     "Poenget med biblioteker er at vi skal ha en kilde til litteratur som tilbyr noe helt annet enn den lokale bokhandelen. Poenget er også at litteratur skal være tilgjengelig også til folk som er litt mindre bemidlet. Din idé ødelegger poenget med bibliotek fullstendig. Kanskje er det mulig å drive bibliotek slik du tenker deg, men det blir i praksis ikke noe mer enn en bokhandel der du leier bøkene i stedet for å kjøpe. Det er jo greit nok, men et bibliotek er så utrolig mye mer enn en bokhandel."

     Dermed er aksen trukket opp: Den økonomiske liberalisten "SMasterG" på den ene siden og den tradisjonelt verdiorienterte "boglito" på den andre. Resten av innleggene i debatten plasserer seg i større eller mindre avstand fra ytterpunktene.

     Blant annet mener "silverzero" i et innlegg som ligger nærmere "SMasterG" enn "boglito", at det offentlige, som eier bibliotekene, gjerne kunne ha blitt mer "kremmeraktig". For eksempel ved å "selge" navn på rom og avdelinger til bedrifter. Men er folk frisinnet nok til å tåle å se et skilt på biblioteket hvor det for eksempel står "Peppes", spør han (jeg tror også "silverzero" er en han).

     Han mener videre at man kunne ha innført en "årsavgift" på bibliotekene, som kunne gå til å få inn nye bøker. I tillegg kunne de gi en kraftig økning på gebyrene for purringer.

 

"SMasterG" tar opp sin egen tråd og går mer konkret til verks:

     "Men uansett - hvorfor gratis? Hvorfor 100% gratis? Hvorfor ingen egenandel? Hvorfor ikke fx 5kr boken? 10kr boken? Alle har råd til slikt. Kanskje hadde det gitt et bedre tilbud? Kanskje hadde det ført til at flere hadde brukt biblioteket?"

     Slik går debatten fram og tilbake, side opp og side ned. Det er faktisk imponerende at temaet har så stor appell at det kan holde deltakerne oppe til kl 03 om natta.

 

I denne debatten skulle jeg ønske det dukket opp bibliotekarer under fullt navn, som stolt sto fram med sine tanker. Anonymiteten på internett er en uting, og det er trist at denne spennende bibliotekdebatten føres av folk med psevdonym.

     Men jeg vet at det er umulig å være alle steder på en gang. Det er selvsagt viktig å diskutere på Biblioteknorge-list, det skjerper fagligheten. Men her er samtidig premissene trygge og kjente. Der kan man sende sine små stikk i øst og vest uten at det får andre konsekvenser enn et klapp på skulderen over et rødvinsglass på neste konferanse.

     Iblant kan det være viktig å se ut over fagforaene, ja, møte brukerne på sine egne hjemmebaner. Iblant kan det være viktig å bevege seg utenfor det kollegiale sikkerhetsnettet. Det er i møtet med de "naive" argumentene innenfor "ikke-forutsigbare" rammer at man blir nødt å kvesse sine tanker om egne mål og meninger.

 

Les debatten på VGDebatt her

 

- Odd Letnes, redaktør

 

 

 

Kommentarer
Legg til S RSS
John David  - Noen korte kommentarer   |28-01-2010 12:20:35
1. I en melding SMasterG la ut i denne debatten i dag kl. 10.11 går han faktisk ganske langt i å innrømme at offentlige bibliotek kanskje ikke er så dumt likevel. Debatten har vært konstruktiv nok til å kunne føre til ny innsikt, noe som ikke kan sies om så mange andre nettdebatter.

2. I dag kl. 09.34 la biblioteksjef Ola Eiksund inn et innlegg i debatten, underskrevet med fullt navn.

3. Du sier at anonymiteten på nettet er en uting. Det er mulig du har rett i det. Et spennende eksempel på et debattforum der det ikke er lov å være anonym er www.verdidebatt.no, drevet av Vårt Land. Der blir brukere slettet hvis det er mistanke om at de seiler under falskt flagg. Det kan jo være interessant å sammenligne sakligheten der med f.eks. den søppelkassen som Dagbladets debattforum stort sett er.
Odd Letnes  - Bra oppfølging   |28-01-2010 17:29:26
Jeg fikk en mail fra Ola Eiksund i formiddag hvor han fortalte at han hadde tatt utfordringen som lå i min kommentar her på bokogbibliotek.no. Han hadde lagt inn et innlegg på VG-debatten under fullt navn. Eiksunds godt formulerte innlegg gjorde at SMasterG justerte sin strategi og sine synspunkter. Det må vi ta som et tegn på at det nytter å argumentere saklig.

Ja, anonymitet i nettdebatter er en stor uting. Jeg skjønner at mange nettsteder gir blaffen i om debattantene skriver med maske. Det viktigste er å kunne dokumentere aktivitet overfor annonsører osv. Det største problemet med anonyme debattdeltakere, er at de ikke trenger å tenke på konsekvenser. Det er bare å slenge ut synspunkter i hytt og pine. Blir det ubehagelig, er det bare å trekke seg ut - og kaste seg på neste debatt.
Svein Arne Tinnesand  - Vigtig debatt?   |29-01-2010 08:21:30
All ære til Ola Eiksund som deltok i debatten. Det er alltid bra når noen tar seg tid til å argumentere skikkelig i denne typen debatter.Nå er jeg ikke helt enig med redaktøren som slår fast i overskriften at dette er en viktig debatt. Nettopp det med den generelle anonymiteten gjør er med på å gjøre den uviktig, det samme gjør det faktum at debatten foregår på "bakrommet" til VG og ikke i tilknytning til aktuelle artikler eller hendelser.

Alt i alt tror jeg at jeg heller ville kalle dette for "artig" debatt, framfor å kalle det en viktig.
Odd Letnes  - Både artig og viktig   |29-01-2010 09:47:56
Joda, jeg er enig i at denne spesielle VG-debatten kanskje er mer artig enn viktig. Men likevel: Når jeg brukte ordet viktig, var det fordi slike debatter lett kan plukkes opp av andre deler av media, byråkrater, politikere og opinionsledere. I slike debatter er det liksom "folkets røst" som kommer til uttrykk. Hva er bedre enn å kunne sitere for en forsamling at "ifølge en større debatt på VGDebatt ser det ut til at tanken om kommersielle bibliotektjenester er i medvind..." Men takket være Ola Eiksund, fikk debatten en annen retning.
Skriv kommentar
Navn:
Email:
 
Website:
Tittel:
UBBKode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Sist oppdatert ( torsdag 28. januar 2010 )
 
< Forrige   Neste >